در این پژوهش با انجام آزمون خوردگی خستگی مطابق با استاندارد چرخشی خمشی بر روی نمونههای مختلف، خواص خوردگی خستگی آلیاژ آلومینیم 5T-6063 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج با دادههای حاصل از آزمون خستگی در هوا بر روی نمونههای مشابه مقایسه گردید. مطابق با نتایج، فرآیند ساچمه زنی بطور قابل ملاحظه ای منجر به افزایش عمر خستگی آلیاژ می گردد، اما از سوی دیگر همزمان شدن حضور محیط خورنده و بار گذاری تناوبی کاهش چشمگیر عمر خستگی آلیاژ را در پی داشت. مطالعات بیشتر نشان داد ترکهای خستگی هم از سطح و هم از داخل نمونه جوانه زنی و اشاعه پیدا می کنند، اما در نمونههای ساچمه زنی شده این ترکها در عمقی از سطح جوانه زده و اشاعه می نمایند. این ترکها در حین پیشروی پس از برخورد با ناخالصیها و رسوباتی نظیر Mg2Si از مسیر خود منحرف و یا منشعب می شوند. بررسیهای ریز ساختاری بر روی سطوح شکست ناشی از خوردگی خستگی، رفتار تردی هیدروژن در آلیاژ را نشان می دهد. همچنین علاوه بر وجود تفاوتهای اساسی در شکل ظاهری سطوح شکست، ابعاد و نحوه اشاعه ترک خستگی در آزمون خوردگی خستگی کاملاً با ترکهای ایجاد شده در آزمون خستگی متفاوت می باشد.
* حاجی صفری، محمود ـ گروه مهندسی مواد و متالورژی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کریمیان، رضا ـ گروه مهندسی مواد و متالورژی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلمات کلیدی: آلومینیم 6063-T5، ساچمه زنی، خوردگی خستگی، جوانه زنی ترک، شکست نگاری