مؤلفین: مهندس اردشیر یارکزاده و مهندس حسین سرلک
ناشر: انجمن خوردگی ایران با همکاری شرکت برناگداز
سال چاپ: 1398
قیمت: 60.000 تومان
حفظ آمادگی عملیاتی شناورهای دریایی، از اهداف اصلی مالکان و بهکارگیرندگان آنها به شمار میآید. یکی از عواملی که این آمادگی را با چالش جدّی مواجه میسازد، پدیده خوردگی است. آب دریا به سبب دارا بودن مقادیر زیاد یونهای خورنده نظیر یون کلر،
گل و لای معلق، اکسیژن محلول، ریزاندامگان و درشتاندامگان و غیره به عنوان برقکافی بسیار خورنده بهحساب میآید که موجب خوردگی شدید اغلب فلزات و آلیاژهای مهندسی به کار رفته در ساخت شناورها میگردد. البته، محیطهای خورنده تنها محدود به آب دریا نیستند. آبهای لبشور، آبهای شیرین، آب چاهکهای خن، آب باقیمانده در مخازن سوخت و حمل محموله، نمونههایی دیگر از محیطهای خورنده میباشند.
نوع خوردگی هر بخش از یک شناور، تابعی از جنس فلز یا آلیاژ، نوع محیط خورنده و شرایط سرویسدهی آن است. بهعنوان نمونه، بدنه شناورهای با جنس فولادهای کربنی در نواحی زیر آب و دور از خط آبخور مستعد به خوردگی یکنواخت میباشند، درحالیکه خوردگی موضعی چالش اصلی برای بدنه شناورها در امتداد خط آبخور است. در پاشنه شناورها به دلیل وجود تلاطم آب دریا و زوجهای گالوانیک و از همه مهمتر پدیده کاواکزایی، وقوع خوردگی محتمل هست. چنین شرایطی را برای سطوح داخلی شناورها نظیر مخازن، با توجه به وجود متغیرهای زیاد و اغلب پیچیدهتر میتوان متصور نمود.
متاسفانه، مشاهدات و تجربیات نگارندگان نشان میدهد که عموماً در صنعت دریایی کشور به مسئله خوردگی شناورها آن چنان که شایسته است، توجه کافی نمیشود. به کَرات دیده شده شناورهای تازه به آب انداخته شده، اعم از شناورهای نوساز و یا شناورهای تازه تعمیر شده با آنکه زمان زیادی از نصب و اجرای سامانههای حفاظت از خوردگی آنها نمیگذرد، پس از مدت کوتاهی متحمل خسارات خوردگی سنگینی میشوند. این در حالی است که اگر این سامانهها، اختصاصاً تحت نظارت کارشناسان دارای صلاحیت و مطابق با الزامات فنی موجود در اسناد شناورها و همچنین، استاندارهای معتبر طرّاحی و اجرا شوند، کاهش میزان خسارات خوردگی و هزینههای ناشی از آن و همچنین افزایش عمر بهینه سرویسدهی شناورها حتمی است. اساساً، برای اجتناب از خوردگیِ شناورها، روشهای مختلفی از جمله انتخاب صحیح مواد مهندسی، طراحی ساختاری مناسب، رنگآمیزی و پوششدهی، حفاظت کاتدی و غیره وجود دارد. کتاب حاضر به روش حفاظت کاتدی و به صورت خاص به "حفاظت کاتدی گالوانیک" شناورها اختصاص داده شده است.
هدف از تدوین این کتاب، آشنایی خوانندگان، به ویژه کارشناسان و کارکنان شاغل در صنایع ساخت و تعمیر شناورهای دریایی کشور با اصول این روش حفاظت کاتدی میباشد. اساساً، اهمیت نگارش این کتاب با توجه به حجم عظیم ناوگان شناورهای دریایی فعّال در کشور در حوزههایی همچون صنایع نفت و گاز، صادرات و واردات کالا، برقراری امنیّت مرزهای آبی و غیره صد چندان مینماید. این کتاب به گونهای نگاشته شده که علاوه بر آشنایی خواننده با مبانی علم حفاظت کاتدی، وی را با الزاماتِ روشهای طراحی، نصب و راهاندازی، بازرسی و تعمیرات سامانههای حفاظت کاتدی شناورها آشنا میسازد. این کتاب به پنج فصل با عناوین زیر دستهبندی شده است:
1. اصول خوردگی آبی فلزات.
2. خوردگی شناورهای دریایی.
3. مبانی و الزامات حفاظت کاتدی شناورها.
4. حفاظت کاتدی با آند فداشونده.
5. راهاندازی، بهرهبرداری و تعمیرات.
علاقمندان میتوانند فهرست مطالب و صفحات ابتدائی کتاب را از قسمت پیوست (سمت راست همین مطلب) ملاحظه نمایند.
متقاضیان میتوانند برای دریافت کتاب با انجمن خوردگی ایران ـ انتشارات تماس بگیرند.
تلفنهای انجمن خوردگی ایران: 8 ـ 88344287، داخلی 2، بخش انتشارات.